Nová platforma pro sdílení jízdních kol ovládla Prahu 7. Během října se znenadání objevila záplava žlutých kol, kterých si pro jejich typický design nelze nevšimnout.
Od té doby zde běží testovací provoz a kola potkáváte všude kolem a to i koncem listopadu, kdy už není nejtepleji. Na ofo (všímáte si, že písmena ofo vypadají jako ikonka/obrázek kola?) narazíte především u kancelářských budov a poblíž zastávek mhd.
A jako správný geek a rekreační cyklista jsem si nemohl tuto platformu nevyzkoušet 🙂
Jak to vlastně funguje
Je to snadné. Na začátku všeho je mobilní aplikace, která je dostupná jak pro iOS tak Android.
V momentě, kdy máte appku nainstalovanou, má celý proces pouze tři kroky:
1. Najdi si kolo poblíž
Kolo můžete vidět buďto vizuálně – zahlédnete ho u stojanu před kanclem, na zastávce tramvaje… a nebo si jej najdete v mobilní aplikaci, která Vám k němu ukáže i cestu.
2. Naskenuj a jeď
V momentě kdy kolo najdete, stačí naskenovat QR kód ze zadní části kola a tím se odemkne zámek.
No a teď už můžete frčet 🙂 Jízda na kole byla nečekaně pohodlná, má větší sedlo, vhodné spíš pro dámy, ale na to ježdění po městě to vydrží i chlap. Nikde nic nevrzalo a nebimcalo, jako v případě fialového kola na kterém jsem jednou jel. Na kole je dynamo, takže svítíte vepředu i vzadu, stačí pořádně šlapat, jinak to spíš bliká 🙂 Projel jsem se od tramvaje do práce a bylo to určitě veselejší než to jít pěšky jako každý den.
3. Zaparkuj a zamkni
Jakmile dorazíte do cíle, stačí zámek manuálně zamknout (poprvé jsem marně hledal zamčení kola v mobilní aplikaci). A taky bacha na dráty – divil sem se proč mi zámek nejde zamknout no a on narážel do drátu kola 🙂 To je tak když v sobě ještě nemáte kafe. V momentě kdy zámek docvakne, dá signál aplikaci a ta jízdu ukončí. Podle doby po kterou jste kolo používali Vám pak bude naúčtován drobný poplatek.
V současnosti je na Praze 7 testovací provoz, tudíž je to zdarma. Jinak je pricing nastaven velmi přívětivě – 10 Kč za 30 minut.
V appce máte také svůj profil, kde máte přehled o svém kreditu, ale i svých cestách.
Aplikace ofo také uživatele nabádá k dodržování bezpečnostních předpisů jak při jízdě, tak parkování.
Kolo jako takové
Když bych měl popsat kolo jako takové, asi bych začal tím, že je žluté. Né, dělám si srandu :). Bike má atypický unisex tvar, blatníky na obou kolech, polohovatelné sedlo, široká řídítka a na nich přední i zadní brzdu. Na řídítkách je také drátěný košík vhodný pro menší batoh.
🤖 Tenhle web je bez reklam! 🤖 💸 Nesbírám a neprodávám data návštěvníků. 💸 🕵️♂️ Respektuji Vaše soukromí. 🕵️♂️ 🌎 Píšu pro dobro lidstva. 🌎 ❤️ Líbí se Vám článek? ❤️
Kolo má přední bílé světlo i zadní červenou blikačku, mezi dráty jsou odrazky. Součástí je také jednonohý stojan/podpěrka na levě straně kola. Řetěz kola je krytý jednak aby neumazal, druhak kvůli bezpečnosti. Na řídítkách je také zvonek, kdy jím zazvoníte otočením řídítka (jako když motorkář přidává plyn). Řadit je možné třístupňovou převodovkou značky Shimano na pravém řídítku, opět ve stylu “motorkář”.
O zámku jsem již psal, ten se nachází mezi rámem pod sedlem a zadním kolem. Na zámku je QR kód pro odemčení i odkaz na stažení appky.
Shrnutí
Bikesharing je super věc, hlavně ve velkých městech. Kdo má vlastní kolo a jezdí třeba do práce pravidelně ho moc nevyužije, ale pokud spěcháte na tramvaj a nechce se vám k mhd jít 15 minut pěšky, je to ideální způsob jak si cestu zkrátit. A nebo si kolo za pěkného dne jen tak odemknete, projedete se a pokocháte se.
Výhodou je to, že kolo můžete nechat kde chcete a neřešíte to, on si ho někdo zas vezme. Nevýhodou je to, že když si zaparkujete před obchodem a skočíte si nakoupit, může se Vám stát, že kolo Vám někdo “čórne”.
Za mě je volba jasná – appku si nechám nainstalovanou a občas, když budu mít chuť, si ukrátím cestu, nebo se projedu po okolí. Za těch 10 Kč ta sranda stojí.
🤖 Tenhle web je bez reklam! 🤖 💸 Nesbírám a neprodávám data návštěvníků. 💸 🕵️♂️ Respektuji Vaše soukromí. 🕵️♂️ 🌎 Píšu pro dobro lidstva. 🌎 ❤️ Líbí se Vám článek? ❤️